fbpx

 

10 cech sportowców odpornych psychicznie. Sprawdź, czy je masz.

Grasz mecz. Wszystko idzie po twojej myśli. Akcje toczą się dokładnie tak, jak to sobie zaplanowałeś.

Jesteś pewny siebie, skupiony i wierzysz w zwycięstwo. Wiesz, że dasz radę.

Przychodzi jednak moment, który burzy cały porządek. Popełniasz prosty błąd, a potem kolejne.

Negatywne myśli i emocje nie opuszczają Cię na krok.

Czujesz, że zaczynasz tracić kontrolę nad biegiem wydarzeń…

Jeśli doświadczyłeś takiej sytuacji, to zabrakło ci odporności psychicznej.

Mam jednak dobrą wiadomość:

Badania nad ludźmi odnoszącymi sukcesu wykazały, że na odporność psychiczną składają się konkretne cechy i nawyki, które można wytrenować. 

Oto 10 najważniejszych. Sprawdź, których ci brakuje i jak je poprawić.

Sens

Większość sportowców nie potrafi odpowiedzieć na pytanie ‘dlaczego trenuje?’ lub odpowiada „bo lubię”.

Nic w tym złego, przecież sport ma być przyjemnością. Z tego powodu zaczęliśmy w ogóle trenować.  Jest jednak jedno ale…

Kiedy twoim jedynym motywem uprawiania sportu jest przyjemność, to jak zachowasz się, kiedy będziesz regularnie przegrywać, stracisz na dłużej miejsce w składzie lub popadniesz w konflikt z trenerem? Nadal będziesz miał podobny zapał do pracy ? Raczej nie.

Kluczem do przetrwania w  trudnych momentach jest posiadanie jasnej wizji swojej przyszłości.

Warto zapytać siebie, dlaczego trenujesz i dlaczego warto się starać.

Najlepiej jeśli posiadasz ambitne, rozpalające wyobraźnię marzenie. Myśl o nim, kiedy zacznie ci brakować motywacji do treningu.

Uświadom sobie także, że przeszkody są niezbędną częścią drogi do osiągania celu.

Dla mnie porażka w czymkolwiek jest czymś tymczasowym. Porażka mówi mi po prostu, że zrobiłem coś źle. To ścieżka, która prowadzi mnie do sukcesu i prawdy.

Bruce Lee

Cele

Znając etapy drogi do spełnienia swoich marzeń, sportowcy odporni psychicznie potrafią elastycznie zarządzać celami.

Wyobraź sobie, że udajesz się w podróż samochodem z Warszawy do Krakowa.

Wpisujesz cel podróży, zaznaczasz trasę i jedziesz.

Po 100 km okazuje się, że droga jest zablokowana na kilka godzin z powodu poważnego wypadek.  Co robisz ?

Ponownie odpalasz nawigację i szukasz alternatywnej drogi.

Cel podróży pozostał niezmienny, jednak trasa zmieniła się.

Podobnie postępują najlepsi sportowcy.

Mają jasno sprecyzowane cele, jednak są przygotowani na inni scenariusz ich realizacji , niż sobie to początkowo wyobrażali.

Dzieląc duże marzenie na cele pośrednie, zyskasz poczucie kontroli nad sytuacją . Realizując je jeden po drugim zobaczysz, czy zmierzasz we właściwym kierunku.

Pojawią się także chwile, kiedy twoja wiara będzie wisieć na włosku np. stwierdzisz ,że czas potrzebny do realizacji twojej wizji jest bardzo, bardzo odległy i nie zdążysz jej zrealizować.

Wyznaczenie celów pośrednich umożliwi ci wtedy skoncentrowanie się wyłącznie na najbliższym zadaniu i oddali nieprzyjemne uczucie.

Nie masz wyznaczonych celów? Możesz to zrobić, pobierając bezpłatny poradnik  TUTAJ

Odpowiedzialność

Ile razy zdarzyło ci się obwiniać innych za swoje niepowodzenia? Trenera, rodziców, sędziego, pogodę, złą piłkę itp.?

Kiedy myślisz w ten sposób, zabierasz sobie możliwość wywierania wpływu na rzeczywistość. Stajesz się ofiarą losu.

Jeśli wszystko inne jest winne twoich niepowodzeń, to jaki masz wpływ na swoje życie? Żaden. Liczysz na szczęście, a wtedy możesz się nie doczekać.

Odporność psychiczna to wzięcie na siebie odpowiedzialności za to, co cię spotyka. To przyjęcie aktywnej postawy wobec własnych doświadczeń. To sprawowanie kontroli nad biegiem wydarzeń.

Czy to oznacza, że nie będą cię spotykać przykre chwile?

Oczywiście, że będą. Jak każdego człowieka.

Jednak sposób, w jaki będziesz je interpretował, zmieni się.

Zaczniesz szukać sposobów rozwiązywania problemów,  zamiast bezradnie rozkładać ręce.

Zwróć uwagę, że szukanie winnych to tak naprawdę usprawiedliwianie własnych słabości.

Kiedy zrzucasz winę na innych, czujesz się lepiej.

Tworzysz iluzję, która ma przesłonić twoje braki.

Być może, boisz się wziąć odpowiedzialność, bo oznacza to  wyjście z własnej strefy komfortu?

Dam ci przykład:

Rzadko spotyka się sytuację, w której rezerwowy zawodnik, obwiniający trenera za brak miejsca w wyjściowym składzie, trenuje więcej i ciężej niż do tej pory. Jest wręcz odwrotnie.  Przestaje się starać i wszędzie szuka sytuacji, które potwierdziłyby słuszność jego teorii. Według niego trener zabiera to, co jemu się należy.

Z perspektywy trenera wygląda to tak, że nie do końca wie na kogo postawić, jednak szybko zauważa kto szybko się poddaje i odpuszcza na treningach. Zauważa brak odporności psychicznej takiego zawodnika i utwierdza się w przekonaniu, że dokonuje właściwego wyboru meczowego składu.

Zapamiętaj to bardzo dobrze: twój brak zaangażowania i fochy na treningach widzą wszyscy, a przede wszystkim twój trener. Z twojego punktu widzenia, takie zachowanie wydaje się słuszne. Chcesz przecież pokazać swoje rozczarowanie. Nikogo to jednak nie obchodzi, oprócz twojego ego.

Tym sposobem, jeszcze bardziej sobie szkodzisz.

Najgorsze jest jednak to, że zrzucasz odpowiedzialność za swoje życie na innych.

Informacja zwrotna

Nie ma sportowców nie świecie, którzy nie znają smaku porażki.  Wielcy mistrzowie wskazują nawet, że odnosili w życiu sukcesy… właśnie dzięki porażkom. Absurd? Niekoniecznie.

Porażka to potężne źródło wiedzy. Kiedy nie osiągasz zaplanowanych wyników, dostajesz informację, że sposób w jaki trenujesz lub grasz nie przyniósł spodziewanych rezultatów.

Należy odpowiedzieć sobie wtedy na pytanie: Co mógłbym zrobić, żeby następnym razem było lepiej ?

Większość sportowców nie zadaje sobie takich pytań. Dla nich, porażka jest potwierdzeniem własnej słabości. Jest źródłem negatywnych myśli, emocji i spadku motywacji. To podstawowy błąd.

Porażka to lekcja. Porażka jest niezbędna w rozwoju.  Porażka pokazuje ci, gdzie obecnie się znajdujesz na mapie do realizacji celu.

Porażki sprawiają, że sportowcy odporni psychicznie pracują ciężej i mądrzej niż do tej pory. Stają się lepsi i wracają na zwycięską ścieżkę.

Świadomość

Zdarzyło ci się wybuchnąć na meczu albo zachować się w inny, niekontrolowany sposób?

Jak często wpadasz w pułapkę negatywnych myśli, które nie chcą się od ciebie odczepić?

Czujesz, że twoje zachowanie zależy od sytuacji, które ci się przytrafiają ? ( więc zawsze masz powód, żeby się rozłościć lub ponarzekać ?)

Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że brakuje ci świadomości.

Świadomość polega na dostrzeganiu związku pomiędzy tym, co do siebie mówisz i czujesz, a twoim zachowaniem.

Kiedy sportowcy odporni psychicznie zaczynają działać na swoją niekorzyść np. spada im pewność siebie po serii błędów, wiedzą, że wynika to z myśli i emocji, które się wtedy pojawiają. Znają doskonale poniższy schemat:

Potrafią spojrzeć na siebie niejako z boku i wyłączyć dobrze wszystkim znany „tryb usprawiedliwiania” np. To nie mój dzień, Zła pogoda, złe buty, wina trenera, sędziego itd.

Nie jest tak, że odporność psychiczna jest nieodczuwaniem złych emocji. Nie da się myśleć wyłącznie pozytywnie. Zła emocja powinna służyć ci jako sygnał, że dzieje się coś niedobrego i powinieneś działać.

Wszyscy miewamy słabsze momenty, jednak odporni psychicznie potrafią skrócić ten czas do minimum. Tam, gdzie jedni uspokajają się po godzinie lub następnego dnia, odporni psychicznie potrafią zrobić to w kilka minut lub nawet sekund.

Są świadomi własnych procesów wewnętrznych, dlatego potrafią reagować natychmiast.  Wiedzą, że negatywne myślenie jest jak kula śnieżna, która staje się coraz większa.

Co takiego robią, że szybko im „przechodzi” ?

Mają gotowe scenariusze rozmów z samym sobą.

Mają przygotowane zdania, lub „słowa-klucze”, które mają na nich pozytywny wpływ.

Kiedy dostrzegają negatywne myśli, szybko zdają sobie z tego sprawę i zamieniają je czymś pozytywnym. Mogą to być zdania motywujące np. „Walcz, nie poddawaj się”, „Klata do przodu, jesteś wojownikiem”, „Skup się, wygrasz to !”  lub instrukcje np. „Trzymaj go blisko, wywieraj presję”, „Weź 3 głębokie oddechy”, „Spokojnie, luźno na nogach”.

Przygotuj własne zdania, które wykorzystasz, kiedy zajdzie konieczność. 

Samokontrola

Wiesz co pomagało kilkuletnim dzieciom w oparciu się pokusie zjedzenia pysznego smakołyku w pewnym badaniu nad samokontrolą?

Dwie rzeczy. Po pierwsze, perspektywa otrzymania dwóch smakołyków, jeśli uda im się wytrzymać odpowiednio długo. Po drugie, odwracanie uwagi od słodkości, która leżała tuż przed ich oczami.  Naukowcy wyciągnęli z tego doświadczenia cenne, praktyczne wskazówki dla wszystkich ludzi.

Jeśli nie chcesz ulec jakiejś pokusie, o której wiesz, że jest dla ciebie niekorzystna, oto co musisz zrobić:

1.Schłodź chwilę obecną, która jest kusząca z uwagi na natychmiastową przyjemność (np. zjedzenie słodyczy, wypicie alkoholu, odpuszczenie dodatkowego treningu itp. ) poprzez wyobrażenie sobie długofalowych konsekwencji takiej postawy (np. grasz z nadwagą; masz słabą wytrzymałość; grasz w słabym zespole; mało zarabiasz; jesteś smutny, bo nie zrealizowałeś swoich marzeń; nie grasz, bo nikt cię nie chciał; chodzisz do pracy, której nienawidzisz).

2.Podgrzej wymarzoną przyszłość. Wyobrażaj sobie, jak twoja postawa opierania się tej i kolejnym pokusom, prowadzi cię dokładnie tam, gdzie chcesz się znaleźć. Zobacz jak spełniasz sportowe marzenia. Pomyśl, że ta chwilowa przyjemność, która teraz nie daje ci spokoju jest wyłącznie testem na twój charakter. Będzie trwała zaledwie krótką chwilę. Opierając się jej, stajesz się silniejszy. Z czasem, taka postawa stanie się twoim nawykiem.

Wdzięczność

Czy wiesz, że jesteś szczęściarzem? Urodziłeś się w Polsce i należysz do elitarnego grona 25 % ludzi na świecie, którzy mają dach nad głową, ubranie i jedzenie w lodówce.

Masz założone konto w banku i kilka złotych w portfelu ? Jeśli tak, to gratuluję! Należysz do 8 % najbogatszych ludzi na świecie !

Umiesz przeczytać to zdanie? Pozazdrościć. 2 miliardy ludzi na świecie nie potrafi czytać.

Wdzięczność to coś, co przechodzi obok nas niepostrzeżenie. Świat, w którym żyjemy nauczył nas, że szczęście polega na osiągnięciach, sukcesie i bogactwie. Reklamy tworzą nam idealny obraz człowieka, do którego próbujemy dążyć. Tymczasem prawda jest taka, że masz już wszystko, co potrzebujesz do szczęścia.

Nie twierdzę, że powinieneś przestać się starać i nie być ambitny. Sam mam marzenia, które chcę zrealizować. Jednak od naszych dążeń nie może zależeć nasze poczucie szczęścia i własnej wartości.

Dzięki wdzięczności, odporni psychicznie działają efektywniej. Pogoń za osiągnięciami nie jest dla nich sposobem na odnajdywanie własnej tożsamości. Nie myślą w stylu: „Jeśli tego nie zrobię, to jestem nikim”.

Są pewni siebie, znają swoją wartość i doceniają to, co mają. Działają spokojniej, mniej nerwowo i są cierpliwi.

Kiedy się potkną, szybciej wracają do równowagi. Wdzięczność za dotychczasowe życie jest dla nich jak trampolina, która ponownie szybko wybija ich w powietrze. Bez niej, upadki są dużo bardziej bolesne.

Praca

Trudno jest złamać sportowca, który potrafi ciężko, mądrze i długo pracować. Dzięki zaangażowaniu, jesteś w stanie przezwyciężyć większość swoich problemów.

Mistrzowie wiedzą, że droga do rzeczy wybitnych wiedzie przez pracę. Nie liczą, że ich problemy rozwiążą się same.

Istnieje jednak pewne niebezpieczeństwo. Mianowicie, jeśli twój trening nie jest przemyślany i nie dotyka granic twoich możliwości, łatwo możesz się poddać.

Wielu sportowców trenuje długo, ale bez wychodzenia poza strefę komfortu. Nie robią wtedy postępów, albo nie w takim tempie, jakby chcieli.

Rozwój umiejętności sportowych polega na ciągłym dochodzeniu do własnych granic. Twoje ciało zaczyna się przyzwyczajać, a ty możesz wyznaczać kolejne maksimum. Tylko wtedy godziny treningów mają znaczenie.

Otwartość na zmianę

W życiu sportowca zmiany są na porządku dziennych. Zmienia się trenerów, kluby, partnerów treningowych, miejsca zamieszkania, metody treningowe, sprzęt, boiska, żywienie itd.

Zmiana jest koniecznością w rozwoju. Można wręcz powiedzieć, że rozwój= zmiana, ponieważ nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie można było czegoś poprawić.

Warto szukać nowych sposobów i metod osiągania celów. Zawsze można coś zrobić szybciej ,lepiej lub po prostu inaczej. Trzeba testować, powtarzać, testować, powtarzać i tak w kółko…

Wielu sportowców nie lubi zmian, ponieważ to zawsze wiąże się z niepewnością. U niektórych, zmiana wywołuje silny lęk. Takie zjawisko można np. zaobserwować u zawodników, którzy zmieniają klub.

Przyzwyczajając się do status quo i mocnej pozycji w dotychczasowym klubie, nie potrafią przystosować się do nowych warunków. Na nowo muszą udowadniać swoją wartość, a nie każdy to potrafi.

Bez zaakceptowania reguł związanych ze zmianą, można łatwo wpaść w psychiczny dołek.

Mocne strony

Sportowcy odporni psychicznie są pewni siebie, bo znają swoją wartość.

Szukają sposobów wzmocnienia słabszych elementów, jednak bazują na swoich mocnych stronach.

Potrafią dobrze określić swoją tożsamość: wiedzą kim są i co jest dla nich ważne.

Mają jasne zasady, którymi kierują się w życiu.

Zastanów się jakie są twoje mocne strony?

W czym jesteś naprawdę dobry ?

Co sprawia, że twoja samoocena rośnie ?

Zrób listę osobistych sukcesów, które odniosłeś do tej pory.  Zwróć uwagę na sytuacje, kiedy byłeś w trudnym położeniu, jednak udało ci się przezwyciężyć słabości. To fakty świadczące o twoim silnym charakterze i umiejętności wychodzenia cało z opresji.

Pamiętaj, że miejscem na myślenie o słabszych elementach jest trening. Przed i podczas meczu, koncentruj się na tym, w czym jesteś najlepszy i z takim nastawieniem wyjdź na spotkanie.

Kilka dni przed i bezpośrednio przed spotkaniem wizualizuj  idealnie wykonanie swoich zagrań. O tym dlaczego i jak wizualizować, dowiesz się z bezpłatnego poradnika, do ściągnięcia TUTAJ.

PODSUMOWANIE

Nie każdy rodzi się z odpornością psychiczną, ale każdy może ją zwiększyć. Oto 10 wskazówek, które ci w tym pomogą:

  1. Znajdź głębszy sens w tym, co robisz.
  2. Wyznacz duże cele i podziel je na mniejsze.
  3. Bierz odpowiedzialność za wszystko, co cię spotyka.
  4. Traktuj porażkę jako cenną i niezbędną lekcję w rozwoju.
  5. Obserwuj własne myśli i emocje i uświadamiaj sobie jak na ciebie wpływają.
  6. „Podgrzewaj” (wizualizuj) swoje marzenia, kiedy będą cię kusić chwilowe pokusy. Jednocześnie, zapytaj siebie o negatywne konsekwencje ulegania im.
  7. Kiedy złapiesz doła, pomyśl o 3 rzeczach, za które jesteś wdzięczny i uśmiechnij się.
  8. Kiedy trenujesz, to zawsze na 100 % i na granicy umiejętności. Tylko wtedy się rozwijasz.
  9. Zaakceptuj zmianę i przystosowuj się. To konieczny aspekt życia.
  10. Przed każdym meczem myśl o swoich mocnych stronach i wizualizuj idealne wykonanie różnych zagrań.

P.S. Wszystkie materiały na tej stronie są bezpłatne. Jeśli podoba ci się ten artykuł i chciałbyś docenić moją pracę, udostępnij proszę ten artykuł na FB, klikając w ikonkę poniżej lub napisz do mnie, jeśli ci pomogłem. Dzięki 🙂